måndag 4 oktober 2021

Trollingfiskets framtid.

 Antar att dom flesta av oss har följt dom olika forum som finns på nätet och att det är stora förändringar på gång gällande laxfisket. Dels så har det kommit fram förslag/beslut kanske om hur man ska freda Gullspångs laxen på Vänern med ett gigantiskt fredningsområde som innebär stora förändringar för många inblandade parter. Jag fiskar ju inte så mkt längre på Vänern men följer ändå fisket där och har väl funderat på en tur i höst faktiskt, vi får se vad vädret säger längre fram. Ska man åka så är det väl läge nu i höst för sen ser det kärvt ut alla fall på östra sidan av Vänern.

Östersjön kommer att drabbas av en del förändringar om jag läst rätt, det ligger förslag som ska behandlas nu i mitten av oktober och som gäller alla länderna runt Östersjön. Det blir stora inskräkningar på fiskeområdet och för många tas det bort helt, vill du trolla på lax så får du flytta ditt fiskeområde ganska mkt. 1 lax om dagen gäller som kvot för fisket och fenklippt fisk gäller. Det är lite svårt att säga bestämt hur det kommer att se ut men förslaget är att bara Ålands hav ska vara tillåtet för trollingfisket. Tolkar jag förslaget rätt så blir södra sverige helt utan trolling på laxen.

Ålands hav börjar vid Grisslehamn, norr om det är det Södra Kvarken. Hur långt söderut  Ålands hav sträcker sig är jag osäker på. Vi får se vad dom kommer fram till och vad som kommer att gälla framöver för oss. Nu fiskar man ju lite annat med men att vi kommer att bli påverkade av kommande beslut som tas det är jag säker på.


Skitfiske/Kjelle

Inga kommentarer: