söndag 8 december 2019

Lagom är bäst.

Ja så kan man säga om mycket och oftast stämmer det bra. Denna gång ska det handla om den utgångshamn vi använt oss av under Laxfisket. Sundsveden som ligger ute på Långalma mellan Östhammar/Öregrund bra placerat med en del innerskärgård innan Understen. Vi har varit där i 14 år och man kan se hur illa det blivit dom senaste 3-4 åren. Hamnen har blivit så överbelagd så att det finns under vissa perioder inte en tum yta kvar som är ledig, varför har det blivit så ? Bland annat så har en "Trollingklubb" valt att placera sitt KM där vilket då får enorma konsekvenser för allt vad Logistic heter. Detta då mitt i "Laxracet" då det är bra tryck i fisket.

Hamnen är ju inte speciellt stor och förutom dom bofasta båtarna kan man lyckas få in max 15 båtar på den "Trollingbrygga" som finns på platsen. Men om det kommer ytterliggare 20 båt så förstår ju vem som helst att det brakar ihop ! Toa-dusch-frys-parkering allt slutar att fungera ! Kompisen var och duscha sent en kväll o fick nästan dörren insparkad av en onykter person som prompt skulle in. I år vart flera Team av med fisk från frysen! Vi fick själva tillbringa 3 nätter vid rampen för det fanns inte en tum kvar av ledig yta, inte så muntert ! En kompis fick sin utrustning på båten söndertrampad då man låg flera båtar i bredd, inte heller så kul ! Till varje båt som anländer tillkommer ju både trailer och bil så ni kan ju räkna ut hur det blir !

Jag nämner för en av dom gamla bryggkunderna att det inte är bra att det är så fruktansvärt med båt/folk på denna lilla plats, den har ju tappat sin charm helt o hållet. Vad händer ? Jo det blir högläsning på bryggan inför "trollingklubben" om vad jag nämnt för honom !!! Jag hade missat en grej och det var att han var själv med i klubben !!!! Flera Team har sagt till mig att det bara blivit sämre o sämre under dom sista åren, och jag vet flera som inte sätter sin fot där igen. Flera av våra Nordiska grannar tycker det är för bedrövligt och väljer ny utgångs hamn för 2020. Under andra perioder finns det båtar vid trollingbryggan som ej används för fiske, det var i år båt som låg där med påklädda spön men inget folk på plats under dom 10 dagar jag var där. Det gör ju att det blir ännu mindre med plats vid bryggan. Jag har varit där så pass länge och vet att det går bra lämna båten kvar, men då ska den stå på kärran. Brygg politik är en känslig fråga och ska skötas snyggt.

Ny hamn gäller 2020.

Skitfiske  / Kjelle

7 kommentarer:

team nordling sa...

Kan bara hålla med synd på en fantastisk fin hamn. Vi har valt de sista 2 åren ligga i herräng i stället. Skönt att veta att man har en plats när man kommer iland. Dessutom inte så långt att åka för soppa till båten. Mvh Håkan Nordling.

Unknown sa...

Hej Håkan - Tack för din support, du kan väl slå mig ett mail se under kontakt. /kjelle

Macke sa...

Nu är jag ny på området, gjorde första turen i havet denna vår, men utgick från Rävsten och tyckte det fungerade bra.
Mvh Macke

Unknown sa...

Hej Macke - Vad skoj att du tagit dig ut på Skandinaviens bästa laxarena, Rävsten bra utgångsplats och har varit väldigt populärt tidigare. Jag har varit där men ej i trolling syfte. En vacker plats med mysig hamn en del sten i området så ta det lugnt till o från bryggan !
skitfiske/Kjelle

Macke sa...

Tack för tipset, ska vara vaksam!
Måste vara en bra arena som sagt eftersom jag och min son, som totala laxanalfabeter, lyckades få en på 6,4 kg och en 8,5 kg på första försöket. Har tidigare bara fiskat gös och gädda i insjö.
Ses kanske där ute till våren 2020.
Mvh Macke

Team Ginka sa...

Team Ginka
Hej Kjelle håller fullständigt med, jag har fördelen att ha en bekant som bor lite längre in vid Sundsveden där jag kan ha min båt ligga vid hans egen brygga under laxperioden. Bra läge och ett boende ovan på hans båthus helt perfekt. Vi får höras längre fram har du gått i pension jag går vecka 27 i sommar. Mvh Rolf

Unknown sa...

Hallå Roffe - Kul höra av dig tänkte på dig härom dagen och undrade om du sålt båten ! Vi hörs på telefon, jag gick lite tidigare mars i år redan. Underbart och barbarnen bara ramlar in. Fick en ny gast till förra veckan.

kjelle