torsdag 12 september 2019

Flippern.

Jag gjorde en uppgradering på riggarna till årets fiske och det vart verkligen bra. Dels så satt jag på 80 mm höga pidestaler som gjorde det mkt bekvämare att jobba med riggen och då jag skickat efter nya axlar till rigg trumman så valde jag nya vevar med. Dom blir ju slitna i gängorna på den hylsa som sitter i veven. Nya vevarna lite längre än dom gamla så hemtagningen av lodet vart så mkt lättare då man får en helt annan kraft.

Du som går i tankar om att se till att din gamla båt inte tar in vatten så har jag 3 saker som vi gjort under dom 7 åren vi haft Flippern.

# Bygg om din nosögla på båten så den blir stum och bra, svetsa den långsmala brickan så den sitter stumt på öglan utvändigt. Där tar många gamla 620 båtar in vatten.

# Lyft av motorn slipa fram den skarv du har mellan skrovhalvorna , sänk kanten lite bara och ta fram råa ytan på motparten. Lägg glasfibernät och plasta igen skarven, här har vi den vanligaste vatten tjuven på flippern. Jag tog även den skarv som går uppåt på båda sidorna, vart superbra. En stor vattentjuv då det torkar i bak just i skarven.

# Ta av relingslistern gör rent och låt det torka några dygn. Slipa och skrapa rent innan du sikar igen den skarv som är mellan skrovhalvorna jag gjorde det 2-3 gånger. Lägg relingslisten i en mindre tunna som du fyller med skåll hett vatten. Låt den ligga ca 1 timme sen tar du hjälp av 2 kompisar och monterar listen. Man måste vara 3 pers då man sträcker listen rejält. Bultas fast i bak sen och när listen är på plats så sikar du på ovansidan samt undersidan av relingslisten.

# Du har nu en helt tät Flipper.

Skitfiske / Kjelle

Inga kommentarer: