måndag 8 oktober 2018

trailer service


I brist på fiske för stunden så fanns det tid igår för ett Trailerjobb jag velat göra länge, min lokala smed fick i uppdrag av mig att uppgradera den kölvagga jag haft ibak under några år nu. Resultatet vart superbra och kölvaggan kändes grymt stabil. Båten gick som på räls när vi backade under och fångade upp flippern bra, sen wincha vi lite på slutet. Det är andra svängen jag plockar av båten som väger 1300kg som den står på fotot, man behöver 2 bilar till detta. Den ena bilen står bakom flippern med en tross i dragkroken, sen är det bara att palla upp och själv knalla framåt hur smidigt som helst. Du som letar hårda kölrullar testa dessa Vlemmix rullar som är original på trailern, dom är gjorda i stål med ett plastöverdrag på, 195mm bredd på dom samt axel 20mm. Du som funderar på köpa flipper 620 och letar trailer har här marknadens enda 1800 trailer där du får lasta 1400 kg. Tjänstevikten är 400 kg priset är överkomligt om man ser vad andra kärror i 1800 kg klassen erbjuder. Går grymt på vägen och båten ligger lågt i kärran. Jag har ju lättat min Flipper lite ca 60-70 kg och klarar därmed vikten bra, gått ner på 1 batteri och funkar hur bra som helst trots att matskåpet står på 6 timmar om dagen och drar mkt ström. Badbryggorna i bak är borta o en liten badstege är allt som är där bak, trimplanen är borta med samt det som tillhörde dom. Behövs inga trimplan med en Suzuki 140 på spegeln, den går så himla fint och så stark fast vi ofta är 3 pers och en ansenlig mängd med mat/utrustning.

Skitfiske / Kjelle

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Kjelle. Vad menar du med matskåpet? Kylskåp eller matlådevärmare?

Team Bälinge sa...

Matlådevärmare mod rostfri som sitter i ,många arbetsfordon typ lastbilar/lastmaskiner. Helt suveränt att ha i båten vi har folie formar 8 dl lagom fyllda och värmer sen maten på 45 min/låda. Vi har 6 mätlådor med oss på ett långt laxpass (15 tim) 3 pers.

Unknown sa...

Suveränt! Och det verkar funka med ett batteri också... bra att veta då vi kör enbart ett batteri också! Tack Kjelle för tipset och kör på med bloggandet, gillar att läsa erat fiske och diverse meckande. 🙂