lördag 17 mars 2018

Håvnät.

Det vart lite mera jobb än jag tänkt mig men det vart riktigt bra i slutändan, vi vill ju ha större både vidare och djupare nät till storhåvarna. En lax på 18-20 kg ska inte behöva stå på skallen i i ett nät som är strutformat och det är alla nät som säljs i Sverige. Vi har lyckats få en kontakt i USA som gjort nät precis som vi vill ha dom, där laxen ligger på botten av håven i sin fulla längd, nätet så djupt med så att du kan då du håvat ha laxen liggandes kvar i vattnet innan du grabbar tag om håven och lyfter bjässen ombord.
Det var ju inte så enkelt att få loss håvkronan från håvbygeln många år av saltvatten hade ju gjort det i princip hopsvetsat, håvkronan där skaftet och håvbygeln går in i vart totalförstörd innan jag lyckades få isär alla delarna. Nu vart man ju inte gladare av att det ej går att hitta reservdelar till Vivtek håvarna och jag kände att jag ej ville skrota håven som varit ett grymt redskap, vi har 2 likadana. Jag åkte till smedjan som vi har några km från oss där vi bor, och 2 tim senare ringde man och sa det var klart. En ny håvkrona för 100 kr sitter nu på håvbygeln med det grymma nätet i. Det behövdes 3 rörbitar av aluminium som svetsades ihop, 1 för skaftet och sen 2 smalare på var sida om det grova sen var det klart.  Jag ska se om jag kan få ut det på bloggen, något som ej taggar i då jag lägger foton.

skitfiske / kjelle

Inga kommentarer: