söndag 4 december 2016

Båtvård.

I
Ibland behövs det lite mer båtvård än bara torka av skrovet invändigt och utvändigt. Jag la ner ca 40 tim i våras efter hemkomsten från skånefisket. Båten har sedan jag köpt den sett för eländigt ut under och varje gång man skulle spänna fast den på kärran, så vart man blå över händerna samt på armen och kläderna då färgen färgade av sig rejält. Så nu fick det vara nog, jag backade upp ekipaget på ett lämpligt ställe och tog av lysramp etc etc och sköt in lysstagen i bak. Pallade upp ett gäng lastpallar som båten skulle sätta sig på ibak, ställde en bil några meter bakom flippern och kopplade i en tamp som höll båten stilla medans jag kröp sakta fram med dragbilen , och bit för bit stötta jag den på kölen med några stadiga vedkubbar och några sidostöttor. Det vart hur stadigt som helst!!!
2 kvällars slipning med korn 80 och lika lång tid med korn 120, det var endast på ett ställe där det behövdes lite polyesterspackel/glasfiber då det fanns ett jack jag ville lägga igen.
Maskering gällde för att få en bra linje på färgen och där jobbade David vid flera tillfällen för att få det bra. Vi grundade rejält 2 varv med något dygn mellan färgläggningarna, och ytskiktet fick genomgå samma procedur. Vi använde en hård färg tror den hette Hard Racing Kopper av fabrikat Hempels. Resultatet vart grymt bra och vi lät båten stå 3-4 dygn innan vi backade under trailern igen och sparkade bort vedkubbarna och stöttorna vartefter, när vi kom ända bak mot lastpallarna så fick elwinchen göra sista jobbet.

kjelle

Inga kommentarer: