tag:blogger.com,1999:blog-7216832146148563835.post5037153385857149222..comments2023-09-15T12:12:02.446+02:00Comments on Team Bälinge: Roderlägesgivare.Unknownnoreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-7216832146148563835.post-48837328293709659262015-01-19T09:52:57.884+01:002015-01-19T09:52:57.884+01:00Piloten tycker jag har fungerat bra med vissa prob...Piloten tycker jag har fungerat bra med vissa problem bara, framför allt då vi måste rusa fram 2 man och jobba undan för att borda stor fisk. Då båten kränger pga att vi blir tyngre på en sida så slår den ur. Annars har det gått bra i både 1,4 knop och 3,0 knop samt vid tuffa vindar 10-12 sm då den hållt i bra.Placeringen av kompass mkt viktigt och även handhavandet av överbliven kabel från gyrot som finns med i tidigare kommentar.<br /><br />kjelleTeam Bälingehttps://www.blogger.com/profile/13063632497123459978noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7216832146148563835.post-4151728949052043552015-01-18T21:45:11.672+01:002015-01-18T21:45:11.672+01:00Ja precis, vi ser att det kan ju inte bli sämre i ...Ja precis, vi ser att det kan ju inte bli sämre i allafall. Din 600 sitter nog i vattnet bättre med v-skrovet än vad vårt höga och lätta hus till 620 gör. Nu står det i manualen att roderlägesgivare kan behövas vid bägge dessa förhållanden, v-skrov och vindfång. Personligen tror jag att vindfånget är mer negativt än vad ett v-skrov är...<br /><br />Ja precis det blir smutt. Det vi hoppas på oxå (samt är konstigt) är ju att med fysisk givare kan man ställa in vad som ska tolereras, men med en virtuell givare kan man inte ställa in något... Så det blir ju en till parameter att justera vilket borde bara bli bättre. <br /><br />//Jonathan<br />Team Bälingehttps://www.blogger.com/profile/13063632497123459978noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7216832146148563835.post-11377038378638784522015-01-18T21:04:39.465+01:002015-01-18T21:04:39.465+01:00Ok, bra att ni har koll på det. Jag gick andra väg...Ok, bra att ni har koll på det. Jag gick andra vägen och köpte roderlägesgivaren först och blev besviken när den inte löste problemet. En annan fördel med roderlägesgivaren är att det går att få piloten att stega 10 grader i taget när man svänger, bara att hålla ner knappen.Stefanhttps://www.blogger.com/profile/01676201527821891466noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7216832146148563835.post-20702000246677152882015-01-18T20:59:10.526+01:002015-01-18T20:59:10.526+01:00Ja det har vi även tänkt på och kollat igenom. Ing...Ja det har vi även tänkt på och kollat igenom. Ingen rund ring utan en åtta. Vem vet det kanske inte blir så mycket bättre men efter att ha pratat med en person som fick en mycket bättre pilot efter ha installerat givaren känner vi att vi måste gå den vägen. Små pengar i sammanhanget...Team Bälingehttps://www.blogger.com/profile/13063632497123459978noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7216832146148563835.post-64287028249851359712015-01-18T19:48:53.129+01:002015-01-18T19:48:53.129+01:00Hej! Jag kompletterade med roderlägesgivare på min...Hej! Jag kompletterade med roderlägesgivare på min 600BF dår jag hade en TMQ AP 47 monterad och upplevde tyvärr ingen större skillnad. Det som istället var problemet i mitt fall var hur överflödig kabel till kompassen var upplindad. Jag hade lindat kabeln i en rund ring vilket ger ett magnetfält som kan påverka signalen. I stället ska överflödig kabel läggas som i en åtta för att bryta magnetfältet. Efter detta fungerade piloten som förväntat även vid hårt väder. Stefanhttps://www.blogger.com/profile/01676201527821891466noreply@blogger.com